#durvenvragen
Hotel? Rotonde? Wegenwerken?

Er doen heel wat verhalen de ronde omtrent Burgemeester Michel Vanderhasselt,

de sportstal, de nieuwe industriezone, een hotel,…? Maar wat is er nu eigenlijk aan van al die verhalen? Wij nemen de proef op de som en durven de vragen te stellen aan Michel die op velen hun lippen zullen branden. We nemen geen blad voor de mond en leggen Michel in elke editie van ons #volkskrantje 4 nieuwe vragen voor.

Werden de serres van Perkoplant aangekocht om af te breken en een hotel op de vrijgekomen grond te bouwen? Of zal het een parking worden?

Michel Vanderhasselt:

“Het gerucht dat de locatie van Perkoplant gebruikt zou worden voor de bouw van een hotel of de aanleg van een parkeerplaats, is volledig ongegrond. Dit is stedenbouwkundig ook helemaal niet mogelijk aangezien het om landbouwgebied gaat. De serres zullen opnieuw verhuurd worden aan ondernemers die actief zijn in de agrarische sector. Momenteel vinden er al enkele gesprekken plaats met potentiële huurders in deze richting.Ik wil graag de mogelijke voordelen van deze serres nog eens benadrukken en hoe de serres de lokale boeren kunnen ondersteunen of zelfs nieuwe agrarische startups kan aantrekken. De focus ligt hier dan ook op duurzaamheid en innovatie in landbouwtechnieken.”

De rotonde die zal aangelegd worden op het kruispunt van de Fossebaan & de Assesteenweg te Wambeek speelt toevallig toch ook wel in het voordeel van uw sportstal?

Michel Vanderhasselt:

“Wat betreft de heraanleg van het kruispunt tussen de Fossebaan en de Assesteenweg, kan ik duidelijk zijn: dit is een dossier van het agentschap Wegen en Verkeer. De voornaamste bedoeling van AWV is de doorstroming op de N285 te verbeteren, voor De Lijn, maar tegelijk ook voor andere weggebruikers, door de aanleg van afslagstroken. Volgens de huidige planning zal Aquafin, de beheerder van de riolering langs de Assesteenweg, in 2025 starten met omvangrijke werkzaamheden aan de Assesteenweg, specifiek tussen de huisnummers 397 en 437. Wegen en Verkeer, de beheerder van de Assesteenweg (een gewestweg), zal deze gelegenheid aangrijpen om het kruispunt met de Fossebaan veiliger te maken. Het plan omvat het overzichtelijker en veiliger maken van het kruispunt voor actieve weggebruikers (voetgangers en fietsers), dit door middel van:

  • Het aanleggen van veilige oversteekplaatsen
  • Het toegankelijk maken van bushaltes
  • Het voorzien van afslagstroken

Het is essentieel om te onderstrepen dat de herinrichting primair ten goede komt aan het doorgaand verkeer en de kwetsbare weggebruikers. Dit staat los van enig voordeel voor de sportstal, aangezien vrachtwagens al jaren de route via de Dronkenborrestraat gebruiken. Deze maatregelen zijn ontworpen om de veiligheid en toegankelijkheid voor iedereen te verbeteren, wat uiteindelijk zal leiden tot een veiligere en meer inclusieve verkeersomgeving. De heraanleg van dit kruispunt is een kans om de verkeersveiligheid significant te verbeteren en te zorgen voor een vlottere doorstroming. Op de hoek komt ook een hoppinpunt, een mobiliteitsknooppunt met verschillende buslijnen voor de inwoners van Wambeek en Overdorp.”

Is het een toeval dat net de straat waar u woont vernieuwd werd & dat andere straten, die er nota bene veel slechter aan toe zijn, niet werden aangepakt?

Michel Vanderhasselt:

“Uit de informatie die mij heeft bereikt, blijkt dat het al minstens vijftig jaar geleden is dat de Industrielaan onderhoud heeft gekregen. Helaas hebben de politiediensten en de verzekeraar van de gemeente ook gerapporteerd dat er in de afgelopen jaren een aanzienlijk aantal schadegevallen heeft plaatsgevonden op de Industrielaan, door de bijzonder slechte staat van het wegdek. Sterker nog, er is geen enkele andere straat binnen onze gemeente te vinden waar zoveel schade is geleden. Gezien de omstandigheden lijkt het mij dan ook volkomen logisch dat er besloten is de Industrielaan aan te pakken. Het is belangrijk te benadrukken dat deze beslissing genomen is in het belang van de gemeenschap en niet in mijn persoonlijk voordeel. Door het onderhoud aan deze straat te prioriteren, kunnen we niet alleen het aantal schadegevallen verminderen, maar ook bijdragen aan een veiligere verkeerssituatie voor alle weggebruikers. Zo is ook het nieuw aangelegde voetpad een positieve ontwikkeling voor iedereen die zich in het industrieterrein verplaatst, met speciale aandacht voor de toegankelijkheid en veiligheid van alle weggebruikers en werknemers van de bedrijven in het industrieterrein.”

Aan de rotonde op de Assesteenweg bij The Leaf is een nieuwe industriezone uit de grond geschoten? Ook daar is weer groen gebied opgeofferd voor industrie en ook daar wil het toeval dat ook u heel wat grond bezit?

Michel Vanderhasselt:

“Een deel van de gronden in kwestie werd al in 2010 verkocht door de kerkfabriek. Destijds bestond er  een vermoeden dat deze site, vanwege de gunstige locatie, op een dag tot industriegrond zouden worden omgevormd. Alle ondernemers die interesse hadden in dit deel van de gronden en een bod uitbrachten, waren hiervan op de hoogte. Net als vier andere ondernemers, heb ik ook een bod uitgebracht “onder gesloten omslag”. Uiteindelijk had ik, samen met één andere ondernemer, het hoogste bod uitgebracht. Het verschil was echter dat mijn bod onvoorwaardelijk was: ook als de gronden uiteindelijk niet tot industriegrond zouden worden omgezet, zou mijn aankoop doorgaan. Het bod van mijn collega-ondernemer bevatte daarentegen wel een dergelijk voorbehoud. Daarom werd mijn bod door de kerkfabriek geaccepteerd. Ik baseerde mijn bod op de mogelijk toekomstige waarde van de grond als industrieterrein, waardoor ik een hogere prijs betaalde dan de destijds geldende waarde van de grond. In 2013 besliste de provincieraad om de grond officieel om te zetten naar industriegrond. Dit voorstel werd in 2013 bekrachtigd door de betreffende minister. Dit dateert dus al van lang voordat ik burgemeester werd. De hele uitwerking van de bedrijvenzone door de provinciale ontwikkelingsmaatschappij Vlaams-Brabant sleepte tot nu aan. Ik wil ook duidelijk vermelden dat ik maar een deel van de gronden bezit, en zeker niet de volledige site.”

Guy Hendrickx
Voorzitter #volks | guyhendrickx@telenet.be
Guy Hendrickx
Voorzitter #volks | guyhendrickx@telenet.be